SELAMAT DATANG

Sunday, April 10, 2011

KATA-KATA AZIMAT BUATKU.....

Assalamualaikum.......

Setiap orang mesti ada  kata-kata penguat untuk dia teruskan hidupkan...mcm tu juga saya...setiap kali saya rsa susah,tertekan,marah dan macam-macam lagi perasaan yang tak menyenangkan....saya akan teringat kata-kata ni...

Tak ada satu perkara pun di dunia ni yang mudah

Kata-kata ni diberikan oleh ayah saya  yang tersayang......memang betul kata ayah....memang tak ada satu perkara pun yang senang kat dunia ni....kerja,belajar dan klu kita duduk tak buat apa-apa sekali pun tetap susah,...saya akui sebelum nie saya memang selalu merungut..mengeluh...marah...tapi bila satu hari ayah cakap kata-kata ni..saya jadi bersemangat..memang ayah sentiasa jadi penguat untuk anak-anaknya....sebab tu saya sayang ayah saya sangat-sangat....:-)


Jgn sesekali biarkan org pijak kepala kita (jgn biar org buat sesuka hati pada kita)

Kata-kata ni pulak diberikan oleh kawan -kawan baik saya....diorang cakap kata-kata ni sebelum saya masuk universiti....sebab saya ni cepat kesian kat org sampai kadang-kadang org ambil kesempatan atas kebaikan saya.....tapi masa tu saya tak kisah sangat sebab kawan-kawan saya selalu tolong saya....tapi bila satu saat kami kena berpisah sebab masing-masing dapat masuk u n u yang berlainan..diorang jadi risau...diorang takut saya kena buli....jadi diorang pesan kat saya supaya sentiasa ingat kata-kata ni  tak kira ke mana saya pergi....:-)

Jgn sesekali buat benda yang tak elok..jgn malukan mak dengan ayah


Kata-kata ni lahir daripada mak saya yang tercinta.....setiap kali saya balik rumah n nak balik semula ke u..mak akan pesan semua ni kat saya.....time kasih mak..sebab sentiasa ambil berat tentang anak mu ini...saya akan sentiasa ingat kata-kata mak ni....sebab saya sayangkan mak,ayah dan juga famili saya..mereka lah nyawa n nadi saya.....:-)

Jgn sesekali mengeluh dengan kesusahan yang kita hadapi,sebab kat luar sana ada lagi org yang susah daripada kita

Kata-kata guru saya....memang betul kata cikgu..bila saya dah duduk jauh daripada famili saya..saya akui kata-kata cikgu...saya jumpa ramai org yang lebih susah daripada saya,..semenjak tu saya tak pernah mengeluh dengan kehidupan saya...walaupun kehidupan saya sederhana dan tak kaya..tapi saya bersyukur kerna kehidupan saya kaya dengan kasih-sayang dan kebahagiaan. TERIMA KASIH CIKGU..:-)

Bukan semua orang sukakan kita

Memang betul...kata-kata ni memang saya setuju sangat.....ayah,mak,kakak,cikgu n kawan-kawan saya sentiasa cakap kat saya pasal ni......yup...tak semua orang suka kan kita.....walaupun kita baik dengan orang tapi masih ada orang yang tak senang dengan diri kita...cemburu dengan kita.....memang susah nak puaskan hati semua pihak..yang mampu kita buat hanya bersabar dan jgn sesekali kita buat orang marah dan terasa hati dengan kita...biar lah orang nak buat apa pun kat kita....kita tak akan rugi apa-apa pun...tapi diorang yang rugi sebab diorang tak kan rasa bahagia setiap kali diorang benci kat orang lain....

Ini lah kata-kata yang mampu buat saya bangkit daripada kejatuhan dan mampu mengukir senyuman semula.......


Nota kaki: selagi kita bernafas,mampu bergerak dan mampu berfikir...jgn sesekali lakukan sesuatu yang merugikan...lakukan lah sesuatu yang mampu memberi kebahagiaan kepada orang yang kita sayang sebab merekalah kekutan kita.....

No comments:

Post a Comment